Jaki klimatyzator wybrać?
W ostatnich latach wraz z ciągłym podnoszeniem się temperatury w naszym otoczeniu, skutkiem efektu cieplarnianego wywołanego przez obecne w atmosferze gazy cieplarniane, klimatyzacja dla większości z nas stała się dobrem powszechnego użytku. Urządzenia klimatyzacyjne otaczają nas coraz częściej: w biurze, w sklepie, na stacji benzynowej, w aptece, w kinie i teatrze, w obiektach użyteczności publicznej, a ostatnio coraz powszechniej w mieszkaniach i w domach jednorodzinnych.
Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze klimatyzatora? Jakie parametry są dla nas istotne i ważne, dokonując wyboru pod koniec 2021 roku, na chwilę przed uwolnieniem w naszym kraju cen energii.
Tak jak wskazano już w poradniku z sierpnia 2019, podstawowym parametrem od jakiego zaczynamy nasz wybór jest moc klimatyzatora. Powinna zostać dobrana za uwagi na kryterium mocy chłodniczej odniesionej do powierzchni pomieszczenia, którą to urządzenie będzie obsługiwać. Tutaj odsyłam do zapoznania się ze wspomnianym tekstem, który omawia te zagadnienia szczegółowo.
W tym rozdziale skupimy się na innych istotnych z punktu widzenia przyszłego Użytkownika parametrach jakie warto rozważyć przed wyborem urządzenia i zleceniu jego montażu fachowcom.
Każdy z przyszłych użytkowników ma oczywiście subiektywny punkt widzenia i może kierować się innymi priorytetami przed wyborem urządzenia dla siebie. Parametrów tych jest wiele, spróbujmy zatem przyjrzeć się niektórym z nich, tym które autorowi wydały się istotne i ważne.
– gabaryty jednostek ( jednostka wewnętrzna i zewnętrzna ), pozornie wydawać by się mogło, że wszystkie urządzenia są podobnych rozmiarów, tak jednak nie jest. Zależy to od mocy chłodniczej jednostki oraz od producenta urządzenia. Ponadto warto zwrócić uwagę na to, iż montujemy jednostki w różnych lokalizacjach; na ścianach, często o ograniczonej powierzchni do montażu; na balkonach; na specjalnych wieszakach lub podstawach itp… więc dokładne zwymiarowanie jednostek i dopasowanie do planowanego miejsca montażu jest bardzo istotne. Pozornie wydaje się, że jest to oczywiste, wielokrotnie jednak spotykamy się z niedocenieniem wagi tego zagadnienia i naprawdę warto poświecić chwilę, na prawidłowy dobór gabarytów jednostek do planowanego miejsca montażu, również z uwagi na kryteria estetyczne.
– klasa efektywności energetycznej, bardzo ważny parametr, który będzie decydował o przyszłych kosztach eksploatacji, warto zatem przy wyborze urządzeń kierować się ich klasą efektywności energetycznej. Obecnie wskazane jest aby to była klasa minimum A++, a w przypadkach gdy urządzenie będziemy użytkowali częściej niż sezonowo, a także w trybie ogrzewania, dobrze byłoby aby wybór padł na klasę efektywności A+++. W tym przypadku wprawdzie zainwestujemy więcej w zakup samego urządzenia, ale z pewnością nam się ten dodatkowy wydatek zwróci podczas jego eksploatacji. Warto tu uświadomić sobie, że urządzenia dziś zakupione będą nam służyć co najmniej 10/15 lat, zależnie od trybu ich użytkowania np. kilka godzin dziennie i tylko w sezonie, czy może 24 godz./na dobę i w dodatku przez cały rok, w lokalizacjach takich jak serwerownie.
– parametry głośności, parametr ten jest bardzo istotny dla wyboru jednostek wewnętrznych i miejsca ich użytkowania np. w sypialni, w pokoju wypoczynkowym, czy innym miejscu takim jak np. biuro. Obecnie coraz więcej urządzeń jest w stanie zapewnić poziom ciśnienia akustycznego poniżej 20 dB (A), oczywiście zależy to od ich nominalnej mocy chłodniczej, warto jednak pamiętać, że poziom ciśnienia akustycznego rośnie wraz ze wzrostem mocy chłodniczej (grzewczej) jednostki. W przypadku agregatów zewnętrznych szukajmy takich urządzeń, które posiadają dodatkową funkcję cichej pracy, która zapewni nam redukcję hałasu do otoczenia o kilka decybeli np. w porze nocnej. Pamiętajmy, że we współczesnych urządzeniach klimatyzacyjnych źródłem hałasu przestała już być sprężarka (tak było dawniej) , ale jest to ilość powietrza przekazywana od jednostki do otoczenia. Większość obecnie oferowanych urządzeń posiada sterowanie typu DC Inverter, czyli poziom emisji dźwięku odpowiada aktualnej ilości powietrza przekazywanego do otoczenia. Ta ilość powietrza (zarówno dla jednostek wewnętrznych, jak i zewnętrznych) jest zmienna, tak więc podawane w kartach technicznych parametry są albo wielkościami granicznymi, jak dla jednostek zewnętrznych, albo poziomami odpowiadającymi poszczególnym biegom nawiewanego do pomieszczenia powietrza. Reasumując: nie istnieją urządzenia pracujące bezszelestnie, ale dla użytkowników ważne jest aby miały one wybór trybów pracy na poziomach optymalnie minimalnych (dla jednostek wewnętrznych) oraz cichej pracy lub tryb pracy nocnej (dla agregatu zewnętrznego).
– sposób nawiewu do pomieszczenia w 3 kierunkach tzw. funkcja 3D (kierownice żaluzji jednostki wewnętrznej – nawiew góra/dół i nawiew lewo/prawo). Bardzo przydatna funkcja odnosząca się do jednostki wewnętrznej. Posiadanie tej funkcji jest bardzo istotne szczególnie tam, gdzie jednostka wewnętrzna zamontowana jest w w rogu pokoju i chcemy mieć możliwość zmiany kierunku nawiewu strugi powietrza za pomocą pilota. Funkcjonalność ta będzie również istotna w pomieszczeniach mniejszych, w których występuje ryzyko bezpośredniego nawiewu powietrza na użytkownika. W takich pomieszczeniach musimy mieć możliwość zmiany kierunku nawiewu, szczególnie wtedy, gdy w pomieszczeniu czasowo przebywa więcej osób lub pomieszczenie może posiadać znacząco wysokie chwilowe zyski ciepła (głownie od nasłonecznienia). Wówczas przydatne jest posiadać możliwość przekierowania nawiewu w innym kierunku. W obydwu przypadkach, dzięki tej funkcjonalności, unikniemy odczucia przykrego dla użytkownika bezpośredniego nawiewu chłodu podczas intensywnego użytkowania klimatyzatora (np. w trybie auto lub przy dużej różnicy temperatury zadanej w pomieszczeniu i do otoczenia).
– lampa UV montowana w klimatyzatorze, jest to funkcjonalność coraz częściej oferowana użytkownikom w standardzie wyposażenia klimatyzatora. Wbudowana w jednostkę wewnętrzną, bezpieczna dla zdrowia ludzi i zwierząt lampa LED naświetla promieniami UV przepływające przez klimatyzator powietrze. Bakteriobójcze promienie UV krótkiej częstotliwości nie wydostają się poza obudowę jednostki wewnętrznej, a sama lampa jest włączona tylko podczas pracy urządzenia. Obecnie skuteczność lampy UV, potwierdzona badaniami, u różnych producentów wacha się w granicach od 96 aż do 99,9%. Należy zawsze pamiętać, że promieniowanie UV dezynfekuje i sterylizuje powietrze obiegowe w pomieszczeniu tylko podczas pracy klimatyzatora.
– wyświetlacz temperatury na urządzeniu, bardzo przydatna funkcja, która bezpośrednio informuje użytkownika o nastawie zadanej temperatury pracy urządzenia. Warto wspomnieć, że wyświetlacze temperatury zamontowane na obudowach jednostek wewnętrznych u różnych producentów świecą z różną intensywnością, co może rzucać jasną poświatę w zaciemnionym pomieszczeniu. Z tych względów warto wcześniej przemyśleć, czy nie będzie nam to później podczas użytkowania klimatyzatora przeszkadzało np. w godzinach nocnych użytkowania urządzenia, szczególnie w sypialni przed zaśnięciem.
– renoma marki, to najkrócej mówiąc jej rozpoznawalność i wartość dodana, która często sprowadza się do: wysokiej jakości oferowanych urządzeń, pewnego ich przetestowania przed ich wprowadzeniem do sprzedaży, powszechnej dostępności serwisu danej marki, itp… Temat rzeka, który jedynie sygnalizujemy, bez próby oceny różnych marek bądź porównań pomiędzy producentami…
Urządzenia klimatyzacyjne produkują obecnie w przeważającej większości kraje azjatyckie. Do niedawna najwyższą renomą cieszyły się urządzenia marek japońskich, później koreańskich i dopiero te pochodzące z fabryk chińskich, ostatnio jednak te ustalone dotychczas kanony ulegają ciągłemu przewartościowaniu. Produkty produkowane w PRC są obecnie coraz częściej dystrybuowane też pod logo znanych marek światowych, co jest godne podkreślenia w kontekście systematycznego wzrostu ich jakości.
Wśród większości marek obserwujemy na ogół 3 (czasem nawet 4) poziomy pozycjonowania marki (brandu), serie: ECONOMY, STANDARD, PREMIUM i te z najwyższej półki tzw. LUXURY lub SUPER PREMIUM. W seriach podstawowych oferowane są w zasadniczej większości standardowe wykonania urządzeń (choć wspomnieć należy, że często jednostki zewnętrzne bywają uniwersalne dla kilku serii, a różnią się jedynie np. innym zakresem pracy w niskich temperaturach zarówno dla trybu chłodzenia jak i grzania). Ponadto, wraz z podnoszeniem się prestiżu danej serii oferowane jest coraz bogatsze ich wyposażenie i dodawane są dodatkowe funkcjonalności, co w oczywisty sposób rzutuje na wzrost cen tych serii.
– design urządzeń, tutaj występuje naprawdę wielka różnorodność, każdy z producentów stara się w jakiś sposób wyróżnić swoje produkty i podkreślić ich oryginalność dodatkowym certyfikatem lub znakiem jakości. Nie bez znaczenia jest też samo nazewnictwo i oferowana kolorystyka urządzeń. Coraz częściej poza kolorem białym oferowane są także inne kolory takie jak: czarny; szary; stalowy; złoty; lub kolorystyka złożona z dwóch kolorów, w wykonaniach kolorów: z połyskiem, matt, czy odbicie lustrzane. Ważne są także kształty oferowanych urządzeń, tutaj również występuje bardzo duża różnorodność, linie proste lub zaokrąglone, jednostki prostokątne i kwadratowe, proste lub półeliptyczne. Różnorodność jest wielka i wciąż pojawiają się nowe modele o nowatorskich kształtach.
Podsumowanie:
Wybór urządzenia może być czynnością bardzo prostą, ale może być także procesem, w którym podczas poznawania różnorodności urządzeń i ich kolejnych funkcjonalności, tak naprawdę utożsamiamy sobie bądź poznajemy własne potrzeby i oczekiwania odnośnie samego urządzenia lub systemu klimatyzacji. Wszystkich nowych użytkowników podczas procesu wyboru swojego „idealnego” urządzenia zachęcamy do starannego przemyślenia własnych priorytetów, gdyż ostatecznego wyboru dokonujemy na lata. Łatwiej będzie nam dokonać trafnego wyboru kierując się wcześniejszym przemyśleniem swoich priorytetów i istotnych użytkownika parametrów, funkcjonalności i akceptowanej marki. I na koniec dokonując ostatecznego wyboru zawsze warto mieć też „z tyłu głowy” tę oto sprawdzoną maksymę:
Jakość pamięta się o wiele dłużej niż cenę (motto rodziny Gucci).